Restanten “Duits” Lijntje

              Op wandelingen, fietstochten en Geo Cachen zien we nog overblijfselen uit de tijd van de voormalige spoorlijn:
                                                                            
Boxtel – Wesel.
                                   De foto’s zet ik eens op een rij; van Boxtel naar Wesel.

                                  De foto’s zijn Hyperlinks naar grotere exemplaren.

In 2015 beginnen we een nieuwe hobby; Geocaching. Langs het traject van het voormalige Duitse Lijntje liggen een heleboel caches. We proberen er zoveel mogelijk te vinden. De 1ste ligt echt bij het begin, waar het Duits Lijntje vanuit station Boxtel vanaf het hoofdspoor richting Duitsland afbuigt. De wissel is doorgezaagd. Foto r-boven; het begroeide spoor onder de A2.

De brug over de Dommel, station Liempde en het spoor richting Schijndel. Tot de Zuid-Willemsvaart bij Veghel ligt er nog spoor. Hierna enkel nog monumenten.

Station Schijndel en een originele seinpaal tussen Schijndel en Veghel. Hier ziet de lijn er in april 2015 nog bruikbaar uit.

Tijdens het wandelen van het Airbornepad (2010) komen we bij Eerde op een oude spoorwegovergang. We volgen het spoor naar rechts richting Veghel. Foto midden, de bocht richting Schijndel. Foto rechts het viaduct van de A50. Overigens is de lijn niet meer aangesloten op het hoofdspoor. Er kan dus echt geen trein meer komen.

Foto links, hier lag eens een wissel naar het industrieterrein “de Dubbelen”. Midden, spoorwegovergang Kennedylaan en een opgeknapt seinwachtershuisje tussen de fabriekssporen van de Kennedylaan en de Pattonweg.

De ophaalbrug van het Duits lijntje over de Zuid-Willemsvaart. (2010) Deze brug is in 2015 verwijderd vanwege verbreding Zuid Willemsvaart.

Vanaf Boxtel net over de Zuid Willemsvaart ligt nog een splinternieuw omloopspoor, nooit gebruikt. Foto midden; het voormalige losstation van de CHV. De laatste goederentreinen van het Duits lijntje kwamen tot hier. Foto rechts het overwoekerd spoor net voor de brug over de Aa.

Een voormalig spoorweghuis bij Mariaheide, de spoorwegovergang tussen Mariaheide en Uden en de, dubbelsporige, brug over de Leygraaf.

.

In de Burenstraat in Uden nog rails in de weg. Op de achtergrond een speeltuintje in de vorm van een station. Station Uden was echter nog een stuk verderop tegenover “het Udenaartje” in de Parallelweg. (2010)

Als we het Peellandpad (2008) lopen, steken we bij het industrieterrein van Uden een voormalige spoorwegkruising over. Links richting Mill en rechts richting Uden. Het Hertogenpad steekt een paar kilometer oostelijker het lijntje over bij de Houtvennen.

Zoals al op veel plaatsen is deze spoorlijn wandel- en natuurgebied. Hier is een voormalig seinhuis ingericht als
B&B;  “Wachtpost 29”.

Bij  de vliegbasis Volkel vóór wachtpost 29 “monument” Mariniersperron. Foto rechts, wachtpost 30 bij halte Zeeland.

Foto links; hier lag het rangeerspoor naar vliegbasis Volkel voor brandstoftransport. Op het hoofdspoor een “monument” ter herinnering aan de camouflage perrons. Dit is te vinden tussen wachtpost 30 en de Middenpeelweg.

Tussen de Middenpeelweg en Mill ligt “monument” Asperges. Er ligt hier ook nog een brug over het defensiekanaal. Ook hier is nog te zien dat de spoorlijn eens uit 2 sporen bestond. Naast de “asperges” in de rails zijn hier ook nog bunkers en loopgraven bewaard gebleven.

In Mill herinnert het stationsgebouw aan het Duits Lijntje, men heeft hier, met het voormalige emplacement, een echt monument van gemaakt. Tussen Mille en Haps de brug over de Raam. Ook hier zien we aan de pijlers dat hier 2 sporen lagen.

Bij Haps herinnert een seinpaal en een klein stukje rail nog aan het Duits lijntje. Bij foto R moeten we om rijden. Het Duits lijntje loopt tegen de A73 en de spoorlijn Nijmegen – Venlo aan. De onderdoorgang is hier weg.

Het voormalige kruispunt Beugen. Hier kruiste het Duits Lijntje de Maaslijn. Foto R; een onderdoorgang tussen Oeffelt en de brug bij Gennip.

Als we het Maas-Niederrheinpad lopen zien we in Gennip ongeveer op de plaats waar vroeger het spoorwegemplacement lag, een oude locomotief als herinnering aan het “Duits Lijntje”. We lopen ook nog een stukje over het traject net voor de grens richting Hommersum.

Bij Hassum staan nog gebouwen e.d. die herinneren aan de Boxteler bahn. Verderop is het traject zelfs uit het natuurbeeld verdwenen.

Als we het Maas-Niederrhein pad ( 2012) aan de Duitse kant vervolgen komen we voor Goch bij de oude spoorbrug over de Niers. De brug is een nieuwe voetgangersbrug maar aan de pijlers kan men zien dat dit eens een dubbelsporige overgang was.

Na de brug op het industrieterrein nog rails in de weg.  Voorbij Goch richting Uedem komen we bij een monument. (2012)

Dit monument staat ongeveer op de plaats waar vroeger station Kalbeck was, langs de L77.

Over het voormalige tracé van Gogh tot voorbij Uedem ligt nu een verkeersweg.

Voorbij de heuvelrug bij Uedem buigt de verkeersweg naar rechts. Het tracé gaat rechtdoor richting Xanten en hier ligt nu een mooie fietspad.

De fietspad gaat voorbij aan voormalige haltes Uedemerfeld en Uedemerbruch.Het tracé komt hier ver boven met maaiveld uit. Voorbij Uedemerbruch gaat de spoordijk over in een verdiepte ligging.

In 2008 lopen we de etappe Kalkar – Xanten van Fernwanderweg E8. Voor Xanten lopen we een gedeelte van het voormalige traject Boxteler Bahn ( Duits Lijntje). De verdiepte ligging, een brug bij Villa Reichswald en verderop richting Xanten restanten van een viaduct. De spoordijk is hiet gedeeltelijk weggehaald.

We zoeken de meest oostelijke cache van “het Duits Lijntje”. Vanaf de rechter Rijn oever hebben we uitzicht op de lange spoorbrug waarover het Duits Lijntje de Rijn overstak.

Onder de brug heeft men hangars gemaakt voor zweefvliegtuigen.