Feudingen

Het eerste station ( halteplaats) langs onze Lahnwandelweg is Feudingen. Langs de enkelsporige Kurhessenbahn van Erndtebrück in Nordrhein-Westfalen naar Marburg in Hessen ligt halteplaats Feudingen. Even verderop een voormalig station Sassmannshausen. Het spoor wordt gemoderniseerd.

Bad Laasphe

De 2de etappe begint in Bad Laasphe. Hier een groter station. Er liggen 3 sporen om in te halen en extra treinen naar Marburg te parkeren.
Links richting Erndtebrück, rechts, gezien vanaf de Entenberg. We verlaten Nord-Rhein Westfalen en wandelen Hessen binnen.

Biedenkopf

Biedenkopf is een grotere plaats in dit Lahndal. Het spoor wordt gemoderniseerd, de bediening is nog als vanouds. Biedenkopf kent ook nog een halteplaats bij een scholengemeenschap.

Buchenau

Buchenau is een klein, leuk stationnetje. Er is één perron en een inhaalspoor.

Caldern

Vanaf halte Caldern vertrokken we 18 mei 2015 richting Marburg. Voor deze halte moet je aangeven of je wilt in- of uitstappen.

Marburg

In Marburg komt de Kurhessenbahn op het hoofdspoor van de Main-Weser bahn. Een mooi station in een mooi stadje.

Niederweimar

Van dit stationnetje maakte we vaak gebruik. Midden, richting Giessen, rechts, richting Marburg.

Niederwalgern            Aar-Salzböden Bahn

Achter het oude stationsgebouw Niederwalgern de Main-Weser bahn. Op de voorgrond en op de onderste foto’s nog restanten van de Aar-Salzböden bahn. Onderweg nog een viaduct van deze lijn.

Friedelhausen

Een kleine halteplaats waar we één keer zijn aangekomen om weer op de Lahnwanderweg te komen.

Lollar

In Lollar hadden we nog pech, vanwege een treinstaking moesten we hier ruim een uur wachten. Foto midden is de afslag naar de Lumdatalbahn.

Giessen

Station Giessen, nog een mooi oud stationsgebouw. Hier was de last van de treinstaking dragelijker dan een dag eerder in Lollar.

Wetzlar

Wetzlar, nabij de “Altstadt” en nieuw winkelcentrum en station. Onderweg langs de Lahnwanderweg komen we nog langs een oud station van de Solmsbachtalbahn. Het gebouw is goed onderhouden maar van een traject is niets meer te zien.

Solms

Vanaf dit station met de bus naar Braunfels om onze route voort te zetten. We verblijven een paar dagen in Weilburg.

Leun / Braunfells

Leun / Braunfels is slechts een halte plaats, precies langs de Lahn, maar wel met een mooi stationsgebouw.

Weilburg

Het station van Weilburg is omgebouwd tot hotel. Om de Lahnwanderweg te lopen hebben we in dit hotel verscheidene nachten doorgebracht. Weilburg is overigens ook een heel mooi stadje.

Aumenau

In Aumenau onderbraken we onze reis vanaf Oostenrijk. Vanaf de biergarten zagen we de bordjes met Lahnwanderweg. Het idee was geboren. Dankzij de vele spoormogelijkheden was e.e.a. nog redelijk gemakkelijk te organiseren.

Villmar

Voor we afdalen in het Lahndal uitzicht op de Lahn en de Lahntalbahn. In Villmar wanen we ons terug in de tijd. Een station waarvandaan alles mechanisch bediend wordt, een overweg met een bel met klepel en een overweg waar je moest vragen om door te mogen. Wel heel mooi.

Runkel

Een burgt als centrum. De Lahn en Lahntalbahn gaan onder langs. Heel mooi.

Limburg aan de Lahn

In Limburg logeren we een paar nachten in een hotel bij het station. Van hieruit organiseren we een 4-tal etappes.

Fachingen

We wandelen van Limburg naar Balduinstein via Diez. Van station Diez zien we niets. De Lahnwanderweg komt hier niet langs. Als we voorbij Diez vanaf een heuvel naar beneden gaan komen we bij halteplaats Fachingen.

Balduinstein

We wandelen van Limburg naar Balduinstein en nemen de trein terug naar Limburg. De auto staat daar bij het hotel. Waarschijnlijk vervolgen we de route pas in 2016. Balduinstein is een klein stationnetje, zoals we al vaker zagen, in het Lahn dal.

Laurenburg

Obernhof

Vanaf Balduinstein wordt de route voor ons zwaarder. De spoorlijn gaat hier onder de ene na de andere tunnel door. We kijken vaak vanaf de heuvels op de lijn.

Nassau

Nassau heeft wel een heel mooi station.

De eerste 3 etappes zijn prachtig maar het gedeelte van Diez naar de Rijn is werkelijk heel mooi. Wel steile heuvels maar met de Lahn en het spoor beneden mooie uitzichten.

Bad Ems

De laatste etappe van de Lahnwanderweg komen we aan op station Bad Ems en lopen naar Lahnstein.

Lahnstein

l vaker zagen, in het Lahn dal.