Heumen – Nijmegen ( 30,1 km)    ( 7 uur)

16 maart 2010 is het prima wandelweer. Het is 8º C, droog en soms zien we de zon.
We lopen vandaag niet de complete 30 km. Op dag 9 zijn we al tot Mook gelopen en vandaag stoppen we
in Nijmegen bij het station. Het laatste lange stuk door de polder van Beek naar Nijmegen was fris met
de strakke Noordwesten wind (3-4). Van Mook naar Groesbeek is al niet geheel vlak, de klimmetjes
tussen Groesbeek en Beek zijn steil en de paden vaak modderig. Daarbij waren we ook nog eens een beetje
verkouden en zijn we dit soort afstanden niet meer gewend. Een heel mooie maar zware dag.

De vorige etappe zijn we niet gestopt in Heumen maar nog een stuk verder gelopen tot station Molenhoek. Vandaag beginnen we weer in Molenhoek. Links boven: De spoorbrug over de Maas gezien vanaf de kade bij Mook. De Maas gaat voorbij deze brug naar links richting Grave, het Maas-Waal kanaal gaat naar rechts richting Heumen en Nijmegen. Foto Midden een oorlogsgraf bij het Mooks kerkje aan de Maas. De hyperlink van de foto geeft een vergroting van de grafsteen. Nu we het tweede grote obstakel van Market Garden naderen nemen ook de monumenten en oorlogsbegraafplaatsen in aantal en omvang toe.

Vanaf Mook gaan we een stuk over de Mookerhei, de pauzeplaats ’t Zwaantje komt voor ons te vroeg en we lopen door.  Voorbij het bosgebied komen we even samen met het Pieterpad. Vorig jaar liepen we hier in de zomer tussen de bloemen.

Helaas nog geen helder weer. LB: Op de achtergrond het Reichswald bij Kleef. De hooggelegen vlakten voor Groesbeek werden bij de operatie Market Garden als landingsterrein gebruikt.

Een monument, een museum en een gigantische begraafplaats in en om Groesbeek.

De, bij wandelaars van de Nijmeegse 4-daagse, bekende Zevenheuvelenweg. Vanaf deze Canadese begraafplaats komt misschien wel het mooiste gedeelte van deze route.

We komen weer even samen met het Pieterpad. De aanduiding dat het Airbornepad vanaf hier nog 32 km is klopt niet helemaal.

De mooie omgeving van de “Duivelsberg”,  veel steile klimmetjes, helaas soms een beetje modderig maakte wel duidelijk dat we in de lange koude winter aan conditie hebben ingeboet.

In het idyllische plaatsje Beek pauzeren we even bij hotel De Spijker, voor ons niet onbekend omdat we vaak in deze omgeving wandelen en fietsen.

Naast de watermolen ook in Beek oorlogsherinneringen.

Na de heuvels gaan we een stukje de Ooijpolder in door het iele plaatsje Persingen. Een kerk met een 3-tal huizen op een soort terp. De eerste tekenen van de lente kondigen zich al aan. In de verte de brug over de Waal bij Nijmegen.

We passeren een, “hand” te bedienen, veerpontje. De route gaat echter, een beetje saai, over de verharde weg richting Nijmegen.

Na het Duits-Nederlands gemaal gaan we langs een haventje onder de Waalbrug door.

Na een hele dag heuvels kunnen de trappen vanaf de Waalkade naar “Valkhof ” er ook nog wel bij. We hebben daar wel een mooi uitzicht op de Waal en de Waalbrug.

De route voert ons door de mooie binnenstad van Nijmegen. Een plaquette bij het stadhuis herinnert aan een verschrikkelijke vergissing van de geallieerden. In de veronderstelling een Duitse stad te bombarderen werd Nijmegen het doelwit. In de stad zijn, net als in Eindhoven, veel markeringen verdwenen. De beschrijving zou dit kunnen ondervangen door meer straatnamen te vernoemen. Ongelukkig is ook nog het feit dat postkantoor is verhuist.

Dag 9

Dag 11