GrünewaldGoch ( 11.2 km)        ( 3,5 uur)

Dinsdag 10 januari 2012 lopen we deze, organisatorisch, lastige dag. Een optie om de fietsen op de auto mee te nemen
naar Goch laten we varen. De voorspellingen zijn weliswaar droog weer, maar wandelen èn fietsen op één dag in januari
hebben we toch maar laten schieten. We gaan met openbaar vervoer. Bus 152 naar Oss, trein naar Nijmegen, bus 83 naar
Gennep en belbus 21 naar Ven Zelderheide. Vanaf Goch met de Nordwest Bahn naar Kleve, bus 58 naar Nijmegen, de trein
naar Oss en tenslotte de 152 naar Uden. We reizen meer als dat we wandelen. Het is 7° C, in het begin zonnig, later bewolkt,
een zwakke westelijke wind. Prima wandelweer. Slechts één nadeel vandaag, de hoge waterstand van de Niers.

14 mei 2012 is het, met 17° C stralend voorjaarsweer. We doen het gedeelte Kessel-Goch van deze etappe nog eens over. In
januari moeten we vaak omleidingen zoeken vanwege de overstromingen. Ook de organisatie doen we heel anders. In januari
zitten we meer tijd in bus en trein als dat we wandelen. Nu nemen we de fietsen mee. We stallen de fietsen eerst in Goch,
rijden met de auto naar Kessel waar we de wandelschoenen aan doen. Van Goch met de fiets terug naar Kessel en met de
auto weer naar huis.

Belbus 21, een taxi, brengt ons tot aan de grens bij Grunewald. We vervolgen hier het Maas-Niederrhein pad. Heel even richting Kleve en dan het bos in richting Kessel. Onderweg veel markeringen. De lokale routes in Duitsland met een A nummer, de regionale met een X nummer waarbij het cijfer enkel wordt getoond als dit van belang is bv. Bij het kruisen van andere routes.

Na een bospad komen we bij een brug over de Niers in de buurt van Kessel. Het hoge water van de Niers blokkeert ons wandelpad. We kiezen vanuit het boekje een alternatieve route. Even later komen we weer op de route.

Onderweg, evenals langs het Reichswald voorbij “t Diepe, veel grindafgravingen waarvan sommige als visvijver of recreatieplas worden geëxploiteerd. We passeren “Gut Gräfental” , een groot ommuurd klooster.

Na het klooster stuiten we weer op een Niers blokkade. We passen de route weer aan. Voorbij Asperden moeten we zelfs een heel stuk terug lopen, dat is minder leuk. Een belangrijke reden dat we vandaag 3,5 uur nodig hebben voor ruim 11 kilometer.

Zelfs in Goch wordt ons de weg versperd. Foto midden: Met grote slangen wordt water in de Niers gepompt. We willen morgen hier weer verder gaan maar zullen dan eerst eens goed informeren naar de waterhoogten

Etappe 9 hebben we al eens opnieuw gedaan vanwege overstromingen van de Niers in januari. Vandaag doen we het stuk Kessel – Goch over. Lb laat het pad zien wat nu wel begaanbaar is. Vorige keer zijn we via het dorp omgelopen. Rb ook hier konden we vorige keer niet verder. We zijn toen via de bundesstrasse naar een volgende brug gelopen.

We lopen nu in een prachtige natuur met mooi zonnig weer over een pad wat vorige keer onder water stond. Foto midden een pad wat voorbij de bocht onder stond. We moesten terug en aan de andere kant van de Niers verder. Het tunneltje Rb stond onder water.

De eerste foto’s boven laten deze drie sprong zien in de winter en nu in mei. Een verschil van bijna 2 meter waterhoogte.