SluisVlissingen        ( 25,5 km)        ( 10 uur)

Dinsdag 16 augustus 2011 beginnen we aan het Kustpad; LAW 5 van Nederland en onderdeel van de Europese E9. Dit
1ste gedeelte van het Kustpad gaat van Sluis tot Hoek van Holland via het Deltapad. We lopen nu 2 dagen vanwege het
OV in Zeeuws Vlaanderen. Er zijn daar zomerdiensten. Het is vandaag mooi zonnig weer en 21º C. De Zuidwesten wind
hebben we in de rug. Vanaf Vlissingen nemen we de veerboot naar Breskens en dan met bus 42 naar Sluis. Bus 14 is
ook een optie, deze rijdt langs de badplaatsen. Om 10.15 uur staan we bij het startpunt van de route. Het Grenslandpad
vertrekt ook vanaf dit punt. De route is heel mooi, eerst een rondje over de stadswallen van Sluis, polderlandschap met
daarna de duinen. Uitzicht over zee en het achterland. Het pad loopt in Zeeuws Vlaanderen over een fietspad. Met dit
mooie weer is het erg druk. Vanwege recente werkzaamheden is de markering ook niet overal aanwezig.

De start van 662 km Noordzee Kust Pad. Ook het grenslandpad start hier. We waren al voornemens dit pad te gaan lopen maar kiezen nu eerst voor de zee.

De route gaat even door het mooie toeristische stadje Sluis en daarna helemaal om Sluis over de oude stadswallen met op sommige plaatsen nog ruïnes en oude poorten.

Als we Sluis verlaten zijn we 1,5 uur verder. We zijn de proviand vergeten en moeten na het rondje Sluis nog even terug voor een bezoek aan een supermarkt.

Eerst lopen we door polderlandschap met in de verte de industrie van Zeebrugge. Een grenspaal bij Retranchement. De route blijft op Nederlands grondgebied.

Voorbij Retranchement komen we bij “Zwin”.  We zien hier een ooievaar. Na het natuurgebied de eerste blik op de Noordzee.

Vanaf de duinen bij “t Zwin” de kranen bij het havengebied van Zeebrugge.

De andere kant geeft heel in de verte uitzicht op de kust van Walcheren. Even voorbij Cadzand bad zien we de contouren van Vlissingen, voor vandaag het eindpunt van onze etappe.

In het begin gaat de route veel over fietspaden. Vanwege de vakantie en het mooie weer is het behoorlijk druk met fietsers. Het bord rechts zou zo maar 1000 kunnen heten.

We hebben de hele dag voor de route en laten het niet na, regelmatig bij een strandtent een korte pauze in te lassen. Sommige strandtenten zijn in Belgische handen.

Bij Nieuwvliet bad  lopen we door natuurgebied “de Verdronken Zwarte Polder”. Vanwege recent uitgevoerde werkzaamheden is de route hier heel moeilijk te volgen.

De uitzichten richting Walcheren worden steeds duidelijker. De vuurtoren van Westkapelle is waar te nemen. In deze buurt veel scheepvaartverkeer vlak langs de kust.

Bij Nieuwe Sluis passeren we een klein oud haventje en een monument voor 3 decennia Deltawerken. De contouren van Vlissingen worden scherper. We draaien de Westerschelde in.

Oude vuurtoren ’t Zandertje en de witte strandhuisjes bij Breskens welke vanaf de overkant bij helder weer te zien zijn.

Het is 19.00 uur als we bij de veerboot naar Vlissingen komen.

Gelukkig geen lange wachttijd, we zijn al snel op weg naar de overkant, Zeeuws Vlaanderen achter ons latend. Nog een blik richting zee.

Naast de aanlegplaats van de Ferry’s, het NS station. Wij vervolgen de route over een aantal sluizen richting Vlissingen.

Vanwege de ondergaande zon wordt het met de kwaliteit van de foto’s minder. Een blik op de dijk en een oud kanon richting Zeeuws Vlaanderen. Mogelijk wordt vanaf daar gevaar verwacht.

Aan het oude vissershaventje waar nu alleen nog grote zeiljachten zijn aangemeerd, ons hotel “Bonaventure”. We hebben hier 2 prima overnachtingen gehad. Prachtige kamers en een prima ontbijt. We eten vandaag chinees, ook om niet meer de deur uit te hoeven. Een wandelingetje zit er vanavond niet meer in.