Kop van de Afsluitdijk   -  Harlingen        ( 14 km)     ( 4 uur)

Zondag 19 augustus 2012 gaan we 4 dagen lopen op het Noordzee Kustpad ( LAW 5), onderdeel van de Europese Wandelweg E9.
Het beloofd een heel hete dag te worden. We vertrekken om 8.00 uur en reizen met OV naar de Kop van de Afsluitdijk. Vorige keer
hadden we ons al voorgenomen de Afsluitdijk niet te lopen. Een meevaller in Oss wordt in Leeuwarden weer teniet gedaan.
We starten de wandeling om 13.00 uur. Voor de treinverbinding hebben we een gratis meereiskaartje. Zelfs op de dijk is nauwelijks wind.
Het wordt een heel hete (te hete) maar mooie etappe. Stralend weer en maar liefst 31° C. We lopen langzamer en drinken veel,
ook al is op een gegeven moment het drinken niet lauw maar warm. We overnachten in hotel Centraal in Harlingen.

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: P7032032.JPG

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: P7032033.JPG

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: P7032034.JPG

Als we 3 juli 2012 vanuit Heiloo naar huis gaan, rijden we via de afsluitdijk om te kijken hoe lang het traject werkelijk is en om ons te oriënteren over de start van de eerstvolgende etappe.  Het is duidelijk, we lopen de afsluitdijk niet.

Zondag 19 augustus zijn we na een lange reis bij de Kop van de Afsluitdijk. Vanaf het busstation over een weg en viaduct naar de dijk.

Vanaf de dijk hebben we uitzicht op de afsluitdijk en het dorpje Zurich. We lopen over de dijk naar Zurich.

Redelijk veel mensen zitten of liggen op de dijk te genieten van het prachtige weer. Sommigen zoeken verkoeling in de Waddenzee. In hotel “de Stenen Man” in Zurich lunchen we. Er is weinig plek in de schaduw en we gaan binnen zitten.

Zurich is echt klein maar het lukt ons toch te verdwalen. Pas nadat we mensen er om vragen vinden we het tunneltje wat ons onder de A7 brengt. Vanaf hier gaat het een uur lang door de polder.

Eindelijk komen we weer op de dijk met uitzicht op Harlingen. Veel toerisme op de dijk en aan het strand bij Harlingen. Helaas is het standbeeld van “de Stenen Man” ingepakt. Het wordt gerestaureerd.

Vanaf de dijk gaan we via een sportpark richting de stad. We passeren station Harlingen.

Als we bij één van Harlingens haventjes komen zijn we ook kort bij ons hotel. Hotel Centraal ligt precies aan de route. Na het douchen verkennen we Harlingen en genieten nog van een aantal terrasjes aan de zeehaven en in de stad. Harlingen is heel mooi.

Dag  23

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: E9.jpg