Bonn – Köningswinter  (  21,9  km)  (   7   uur)

Dinsdag 13 april 2010 reizen we met bus 152 naar Eindhoven, de trein naar Venlo en Bonn.
Het is ’s morgens zonnig en 16º tot ongeveer 15.00 uur. Dan wordt het bewolkt en wat frisser. Om 16.30 uur
voelen we een spatje regen. Samengevat, een heel mooie wandeldag. We lopen tot aan het middelstation
van de Drachenfellsbahn en lopen dan via het Nachtigallental naar Köningswinter waar we overnachten.
We lopen deze 2 dagen om te kijken hoe de weg is gemarkeerd en wat wordt verstaan met zware stukken
in de beschrijvingen. Belangrijk om verdere etappes te plannen.

Na een lange reis waren we om 11.30 uur op de Marktplatz van Bonn, het startpunt van
 “De Rheinsteig”.  Het is fantastisch weer en de natuur komt langzaam tot leven.

Via het prachtige oude universiteitsgebouw dalen we een trap af naar de Rijn. We zijn nu op de linker Rijnoever. “De Rheinsteig” gaat richting Wiesbaden over de rechter Rijnoever. In de verte zien we de Drachenfells bij Köningswinter, voor vandaag het eindpunt. Elke foto is een hyperlink naar een vergroting.

We lopen naar de Kennedybrug en steken de Rijn over. Vanaf de andere zijde een blik op de trap waar we zojuist vanuit Bonn zijn gekomen.

We zijn met openbaar vervoer en hebben een overnachting in Köningswinter. De bagage gaat daarom op de rug mee.

Onderweg veel historische monumenten en ruïnes. Regelmatig schuilhutten zoals je ze in Duitsland veel ziet. We hebben de ervaring dat bij regenweer ze uitstekend dienen om even bij te komen, wat te eten en te drinken. Langs de route veel uitzichtpunten.

Vanaf één van deze uitzichtpunten ( foto midden) zien we een ruïne in Bad Godesberg. In september 2009 was dit nog ons endpunt van de E8, een LAW van Nijmegen naar Bonn.

De Drachenfells wordt steeds duidelijker waarneembaar en we komen bij de eerste wijngaarden. Tevens een uitzicht op Bonn, waar we vandaan komen.

We pauzeren even bij klooster Heisterbach. Even later komen we bij Steigenberger Grandhotel Petersberg.  Een hotel met hekken, camera’s en zoeklichten om hooggeplaatste gasten te kunnen ontvangen. De wandelroute geeft vrije doorgang.

Dit hotel hebben we wel eens gezien vanuit Bad Godesberg en Köningswinter. We genieten hier even van het uitzicht. De Drachenfells met zijn Drachenburg worden steeds beter te zien.

Vanaf de Petersberg (330 m) gaan we naar de Geisberg ( 314 m). Het wordt steeds meer bewolkt en we voelen soms een druppel regen.

Bij het Milchhäuschen wat op het punt staat te sluiten drinken we snel even een biertje. Het is niet ver meer voor we bij de Drachenburg komen.

Vanaf de Drachenburg gaan we via het Nachtigaltal naar Köningswinter. We logeren daar in hotel Adam-Stegerwald-Haus. Vanwege de vele foto momenten, uitzichten, bezienswaardigheden en de steile hellingen lopen we toch in totaal 7 uur.

Inleiding

Dag 2