St. Goarshausen – Kaub  ( 22,4 km)  (  7 uur)

Even leek het weer vandaag roet in het eten te gooien. We hebben deze keer voor het eerst een laptop
bij en het allerlaatste weerbericht laat ons besluiten te vertrekken. Dinsdag 14 september 2010 om
9.36 uur met de trein van Oestrich-Winkel naar St. Goarshausen waar we gisteren onze tocht beëindigden.
Het weer is fantastisch, 20º C, weinig wind en soms de zon. Bij de loreley lunchen we buiten op het terras,
overigens met een heerlijke goed gevulde groentesoep. De route is vandaag met ruim 22 km en
toch vele steile hellingen behoorlijk zwaar. Er is veel afwisseling met bos, weide, rotspaden welke
met touw zijn beveiligd en vooral heel mooie uitzichten.
Op het eindpunt in Kaub drinken we Bittburger aan de Rijn en eten in een restaurant in de altstad van Kaub.
We zijn dan pas rond 20.30 uur terug in Oestrich-Winkel (Mittelheim). Een fantastische dag.

Als we om 10.00 uur in St. Goarshausen aan komen gaat het vanaf het station meteen steil omhoog. Als we bij één van de vele overdekte uitzichtpunten, in dit geval het 3-burchten uitzicht komen, kijken we terug op het stadje en een 3-tal burchten.

Vanaf het uitzichtpunt gaan we richting het dorpje Patersberg om vanaf daar weer helemaal af te dalen tot in St. Goarshausen zuid. Van daar gaat het meteen weer omhoog naar burcht Katz. Vanaf burcht Katz gaat het verder omhoog tot aan de Loreley scholengemeenschap en een dorpsgemeenschap die Loreley heet.

Via het Loreley plateau komen we bij het bezoekerscentrum Loreley. Dit ligt samen met een hotel/restaurant boven op een rots. Vanaf deze rots kijkt men steil naar beneden op de Rijn. Op de foto midden/boven staat op de punt een beeld van de Loreley. Het is vanaf hier echter niet te zien. Vanuit de trein ziet men het beeld wel.

Vanaf het door toeristen veel bezochte Loreley gaan we verder over het Weinlehrpfad. Het is eigenlijk voor het eerst dat we zo kort bij druiven komen.

Onderweg nog een terugblik op de Loreleyfels. We moeten dan weer een dal oversteken door het bos. Dat betekent, steil naar beneden tot aan een beekje en daarna weer steil omhoog. Dat maakt de Rheinsteig zwaar. Foto’s maken in het bos lukt, vanwege het licht, niet zo best.

Een aantal van die steile paden zijn smalle rotspaden. Ze zijn echter beveiligd met een staalkabel. In de verte komt Kaub in zicht, ons eindpunt voor vandaag.

We blijven nu, gelukkig, een hele tijd op hoogte. Het is open gebied met constant uitzicht. Dit gaat zo tot het dorpje Dörscheid. Vanaf hier gaat het weer bergafwaarts.

Heel verrassend, en we zouden dit later vaker zien, wordt wijn aangeboden aan wandelaars. Weliswaar niet gratis maar het gebaar is alleraardigst en toont een groot vertrouwen in de wandelaars.

Het laatste stuk naar Kaub gaat via een trap. Omdat “ons” restaurantje in Mittelheim Ruhetag heeft blijven we nog even in Kaub.

We genieten nog even van het lekkere weer op een terras aan de Rijn en gaan dan naar de altstad om de inwendige mens te versterken. Het is vandaag pas 20.30 uur als we terug zijn in ons huisje.

Dag 12

Dag 14