Koblenz (Ehrenbreitstein) – Braubach  ( 21,1 km)  ( 7 uur)

Vandaag dinsdag 12 mei 2010 gaan we al vroeg met de trein van Neuwied naar Ehrenbreitstein.
Het zou een lange dag worden en dan kan je beter maar op tijd weg zijn. Al even na 09.00 uur
lopen we weg bij het station Ehrenbreitstein. Het is zwaar bewolkt, gelukkig nog net droog,
met een temperatuur van 8-16º C goed wandelweer. De route zou niet alleen lang maar ook
zwaar zijn met vele steile hellingen en een echte klamm.

Het is nog vroeg als we vanaf het station door het stadje Ehrenbreitstein richting de Rijn lopen. Het is behoorlijk fris maar gelukkig wel droog.

De route gaat langs de Rijn tot Pfaffendorf.  Hier gaat het links het dorp in en omhoog het bos in. We stijgen tot 329 m., de Lichterkopf.

Aan de andere kant van de berg komen we in het Lahntal. We hebben de “Rothaarsteig” gelopen in Sauerland en hebben daar gelogeerd bij de Lahnquelle. Dat zo’n kleine bron kan uitgroeien tot een echte rivier.

Het laatste stuk naar het Lahntal gaat door de “Rupertsklamm”. Heel smal en glad. Gelukkig hier en daar beveiligd met touwen om een beetje houvast te geven.

Beneden laten we ons even op de foto zetten. De hyperlink achter de foto is uitgezoomd. Een kasteel op de hoek waar de Lahn in de Rijn uitmondt.

We steken de Lahn over en gaan direct weer naar 257 m., de Lahnstein Höhe.

Vanwege dichte bossen hebben we weinig uitzicht op de Lahn. In het Waldhaus nemen we allebei een kop goed gevulde soep. Bij de afdaling naar het Schlierbachtal heeft men ook weer touw gespannen om veilig te kunnen afdalen. De stenen zijn gelukkig droog.

Na dit dal gaat het weer even omhoog tot we weer zicht krijgen op de Rijn. We krijgen ook zicht op de Marksburg.

Een schuilhut met uitzicht op de Marksburg, Braubach, de Rijn richting noorden en voorbij Braubach de eerste Schleife in de Rijn.

Vanaf het uitzichtpunt dalen we af naar Braubach. We nemen de trein naar Koblenz waar we over moeten stappen op de trein naar Neuwied.

Dag 8

Dag 10