Een heel mooi en groot wandelgebied in het Zillertal is de Zemmgrund.
Volgt men het Zillertal richting Mayrhofen (630 m) en men gaat  rechtdoor in zuidelijke richting komt men in de Zemmgrund.
Een fantastisch wandelgebied waar ook de natuur nog veel aandacht krijgt.
Vanaf Ginzling (985 m) kan men naar links de Floitengrund in naar de Steinbockhütte (1380 m) en de Geizer Hütte (2226 m).
Aan de rechterzijde wandelwegen naar hooggelegen almen zoals de Pitzenalm.
De Zemmgrund buigt bij Berggasthof
Breitlaner (1257 m) naar links richting Berliner Hütte (2042).  Naar rechts komt men
in het Zamser tal en bij de Schlegeis Stausee.

Vanaf het stuwmeer kan men naar links de Schlegeisgrund in richting Furtschaglhaus of helemaal naar het zuiden de
Zamser Grund door naar het Pfitserjochhaus ( 2276 m) op Italiaanse bodem.
Rechts van het struwmeer gaan wandelroutes richting de Olpener Hütte (2389 m) en het Friesenberghaus ( 2498 m).

De Floitengrund met de Geizer hütte

De Geizer hütte bevindt zich achter in de Floitengrund.  Vanaf Ginzling zo’n 4 uur lopen. Er is een mogelijkheid om met busjes achter in het dal gebracht te worden.  We hebben geen boeking hiervoor gemaakt, we lopen door deze prachtige grund. Meteen in het begin gaan we onder een inmense leiding door, een waterleiding die de verschillende stuwmeren met elkaar verbinden.

Voor het steile stuk naar de Geizer Hütte begint nemen we ven pauze.

Het is vandaag een prachtige dag met mooi open weer, we kunnen van een fantastisch uitzicht genieten.

Het Zillertal blijft ons vanwege zijn schoonheid verbazen.

Op de terugweg pauzeren we nog in de Steinbockhütte en in Ginzling waar we op de bus moeten wachten. In totaal hebben we ongeveer 8 uur gewandeld.

De Zemmgrund met de Berliner Hütte (2042 m), de Alpenrose Hütte ( 1878 m) en de Grawand Hütte (1640 m).

Bij gasthof Breitlaner (1257 m) begint de tolweg welke door het Zamsertal naar de Schlegeis Stausee leidt. Vanaf hier kan men ook verder de Zemmgrund in naar de Berliner Hütte. Onderweg passeert men dan ook nog de Grawand Hütte en de Alpenrosen Hütte.

’s Morgens zijn we al vroeg met de trein naar Mayrhofen gegaan om daar de bus richting Schlegeis te nemen. Vanaf Breitlaner lopen we stevig door om zo snel mogelijk bij de Berliner Hütte te zijn. We kunnen dan de terugweg ontspannen doen en overal even pauze nemen.

De Berliner Hütte is de grootste en mooiste berghut die we kennen. Ook van binnen is hij prachtig.

Aan het eind van het dal net voor de beklimming naar de Berliner ligt de Alpenrose Hütte (1878 m),

Ongeveer halverwege de Grawand Hütte ( 1640 m)

Bij de Klausenalm leggen we niet aan. Wij zijn geen liefhebbers van melk en zijn dan niet ver meer van de bushalte.

Bij Breitlaner wachten we op de bus van de Schlegeis Stausee naar Mayrhofen. Breitlaner is ook een plaatje.

Het Pfitscherjochhaus ( 2276 m)  na de Zamsergrund

zazS14 (2).jpg

Vanaf  de Schlegeis Stausee gaat een redelijk gemakkelijk pad tot het eind van de Zamsergrund. Hier gaat het slechts kort steiler naar boven tot aan de hut. Er loopt nu zelfs t.b.v. de fietsers een zandweg vanuit de Zamsergrund tot aan de hut.  De Zamsergrund is heel mooi met steile berghellingen, veel groen vanaf de stausee geleidelijk overgaand in rotsig berggebied.

Vanaf het Pfitscherjochhaus, wat op grondgebied van Italië ligt, heeft men uitzicht op de Dolomieten van Zuid-Tirol.

De Olperer Hütte (2389 m)

Er zijn vele routes naar de Olperer Hütte.  Met de kinderen liepen we eens vanaf de Schlegeis Stausee naar het Friesenberghaus en vandaar naar de Olperer. We hadden dan 2 stempels voor de gouden medaille van Mayrhofen. Eén schuine helling lag vol kleine steentjes. Een pad was er niet dus het was wel even spannend. Verder was het een heel mooie route.

De gemakkelijkste en snelste: Met de Zillertalbahn naar Mayrhofen, met de bus naar de Schlegeis Stausee. Vanaf de bushalte even langs het meer en dan rechts omhoog richting de Olperer hütte.

Deze route hebben we een paar keer gelopen in de tijd dat de kinderen nog mee naar het Zillertal gingen. Met de stempels van de hutten kon een medaille verdiend worden.

De nieuwe Olperer hütte is heel modern met een groot raam vanwaar een prachtig panorama op de Schlegeisgrund met de gletzer. Als je deze hut vergelijkt met de andere hutten is hij toch wel heel erg modern.

Vorige keer zagen we al aanwijzingen van een andere route naar beneden. Na bij Käthe geïnformeerd te hebben gaan we vandaag onderweg voor de Neumarkter Runde. Vanaf de bushalte lopen we naar de plaats waar de Zamsergrund en Zemmgrund samenkomen. Rechts van de beek gaat men naar het Pfisterjoch in Zuid Tirol. Links gaat eerst een landweg en al snel een pad vrij steil omhoog. Ongeveer halverwege wordt het even wat vlakker maar dan gaat het weer omhoog via een mooi aangelegd stenen pad.

Onderweg is het pad door een lawine beschadigd maar er zijn kabels gespannen. ‘s Morgens was het nog stralend weer. We klimmen en hebben het helemaal niet koud. Mensen die we tegenkomen zijn warm gekleed. Als we de bocht omgaan wordt het bewolkt en er waait een koude wind. Ook ligt er hier en daar nog sneeuw op de pad. We hebben dan inmiddels weer uitzicht op de Schlegeis Stausee.

Op een gegeven moment hebben we de Olperer Hütte voor ons. We hebben nog weinig gepauzeerd en we nemen het er even van. Als we afdalen en bereiken de bomen kunnen de jassen weer uit. Voor de laatste bus naar Mayrhofen gaat kunnen we nog even een biertje drinken.

Het Furtschaglhaus (2295 m)

Het is ruim 10 jaar geleden dat we deze hut bezochten. Met de kinderen gingen we voor de gouden medaille van Mayrhofen en moesten 15 hutten bezoeken. Nu, in 2010, kunnen we met de bus tot het begin van de Zamgrund. Deze nieuwe halte is bij de halte aan de stuwdam gekomen.

Het is prachtig weer. Op de foto links ( alle foto’s zijn hyperlinks ) de Olperer hütte. Vanaf de bushalte lopen langs het stuwmeer tot het begin waar de beek in het meer komt.

De landweg loopt nog verder. Op een gegeven moment gaat een pad naar boven naar de hut. Vorige keer zagen we hier Murmeltieren. Nu laten zij zich niet zien of horen.

Het pad gaat steil omhoog naar het Furtschaglhaus.

Zoals bij bijna alle hutten is het laatste stuk een steil pad langs een rotswand. De paden naar de hutten toe zijn doorgaans goed onderhouden al ontkom je in dit gedeelte van het Zillertal niet aan wat spannende gedeelten, vooral waar beken naar beneden komen.

Na ruim 2 uur vanaf de bushalte komen we bij de hut aan. Het is mooi weer en we kunnen lekker buiten zitten.

Ook bij deze hut prachtig uitzicht op de bergtoppen en hun gletchers.

De hutten zijn er voor de bergbeklimmers. Vanaf hier gaan ze in het ochtendgloren richting bergtop.

De Schlegeisgrund

De Schlegeis Stausee is één van de 3 stuwmeren in het Zillertal.  Deze stuwmeren zijn met elkaar verbonden via grote buizen die door de bergen zijn aangelegd. Vanaf de parkeerplaats bij de stuwdam en de Dominikushütte  kan men verder door de Schlegeisgrund naar het Furtschaglhaus ( 2295 m).

Meteen omhoog een pad naar de Olperer hütte en het Friesenberghaus ( 2498 m).  Verder is zuidelijke richting gaat het door de Zamser grund naar Zuid-tirol en het Pfitserjochhaus.