Het Zillertal biedt veel wandelmogelijkheden. Het is een groot gebied. Van Jenbach tot Mayrhofen is 34 km.
Richting Hintertux, Schlegeis en Stausee Zillergrund komen door nog eens per dal 40 km bij.
Zell am ZillerGerlos is 18 km. Heel veel, goed gemarkeerde wandelroutes.

Onderstaande foto’s zijn hyperlinks naar grotere exemplaren

Gamsteinhaus

Het is altijd weer spannend als je een berg of een pas oversteekt. Vanaf Zell met de trein naar Fügen, met de bus naar Hochfügen. We wandelen ongeveer 90 minuten en komen dan bij het Gamsteinhaus. Het is gesloten en het lijkt dat dit ook permanent is.  Aan de ene kant, foto 2 van rechts, kijken we richting Zillertal, aan de andere kant een blik in het Inntal. Op dat moment is het nog prachtig open weer en we hebben mooi uitzicht op Innsbruck.

Even verderop passeren we Alpengasthof Loas. Tot de Kellerjochbahn een mooie wandeling door bos en open gebied met prachtig uitzicht.

Vanaf de Kellerjochbahn gaat het lange tijd steil naar beneden door bosgebied zonder uitzicht.

Beneden wacht ons de mooie stad Schwaz. De stad doet niet erg toeristisch aan en doet zelfs wel een beetje Zuid-Europees aan. Vanaf  Schwaz met de trein naar Jenbach en dan met de Zillertalbahn naar Zell.  Een hele mooie tocht al was het laatste stuk naar Schwaz best wel zwaar.

Wimbachkopf (2442 m)

Mevr. Schneeberger, onze gastvrouw, heeft ons uitgenodigd voor een wandeling naar de Wimbachkopf. We worden door onze gastheer, Hans Schneeberger, met de auto naar de Zillertaler Höhenstrasse gebracht. Vanaf hier gaan we door mooie almweiden naar boven. Al snel zien we het kruis van berg staan, stralend in de zon.

Het laatste stuk gaat steil en over rotsen omhoog. Ook komen er steeds meer wolken rond de Wimbachkopf te hangen.

Als we boven komen hangt de top in een dichte wolk. Het is er ijskoud en helaas nauwelijks uitzicht. Heel even ( foto 3) zien we beneden aan de Zillertaler Höhenstrasse de plaats waar we vertrokken zijn.  Jammer, vanwege de kou blijven we niet lang en dalen aan de andere kant richting Kristallhütte.

Op terugweg pauzeren we even in de luxe Kristallhütte ( 2147 m), vaak een ontmoetingsplaats voor hoogwaardigheidsbekleders.

Dan gaat het door prachtige almrozenvelden naar het Jausenstation Söggen-Aste (1800 m). Het weer is dan weer beter en regelmatig hebben we een mooi uitzicht over het Zillertal. Hans Schneeberger haalt ons bij Söggen-Aste weer op.

Het Kapaunsjoch  en   de Kapaunsalm

Al jarenlang zien we vanuit ons appartement links langs de Rosenalm een groep berghutten, de Kapaunsalm. We gaan (2009) met de Rosenalmbaan naar boven (1760m) en  wandelen via de Kreuzjochhütte richting de Kapaunsalm ( 1911 m) . Van hieruit hebben we een mooi uitzicht op de Rosenalm en Zell am Ziller.

Als we in 2010 op een zeer warme dag hier weer voorbij komen is de Kapaunsalm uitgebreid met en Jausenstation, Almausschank.  Vanaf de Rosenalm een gemakkelijke route en vanwege het uitzicht een bezoek waard.

We gaan die dag nog een stukje verder tot aan de Kapaunsjoch ( 1980 m). Verderop ligt nog teveel sneeuw. We dalen te voet af richting station Kaltenbach. Deze afdaling gaat veel langs wegen, zelfs verharde wegen. Een volgende keer nemen we een andere route richting Aschau.

Ook is hier nog een optie om vanaf het Kapaunsjoch verder te gaan naar de Rifflerkogl maar dan moeten we vroeger opstaan.

Zimmereben

Bij Mayrhofen ligt Zimmereben, een restaurantje met uitzicht over Mayrhofen. Wij waren daar toen het weer even wat minder was. Er loopt vanaf Mayrhofen rechts langs het station een steil rotspad naar boven. Onderweg komt men een paar keer langs de klettersteig. Linksom loopt ook een pad wat wel langer is maar veel minder steil.

Edelhütte

Vanaf  Mayrhofen kijkt je in Zuidelijke richting tegen de Föllenbergalm aan waar aan de voet van de Ahornspitze zich de Edelhütte bevindt. Met een reusachtige gondel gaat de Ahornbahn van Mayrhofen naar de Filzenalm. De weg naar de Edelhütte is heel goed te doen. We hebben deze hut ook vaak op het programma staan.

Bij mooi weer heb je vanaf de alm en de hut een prachtig uitzicht op het Zillertal en Mayrhofen. De hut wordt altijd druk bezocht.

Op de Filzenalm zijn verscheidene restaurants. Dit skigebied is in de zomer een mooi wandelgebied met mooie uitzichten op het Zillertal, het Stilluptal en het Tuxertal. Vanaf de Edelhütte kan men langs de bergkam dezelfde weg terug of een ander pad over de alm. Met nat weer is deze weg moeilijker begaanbaar.

Vanaf de Edelhütte zijn we ook al een paar keer via de Alpenrose hütte naar Mayrhofen gelopen. Deze hut ligt op ± 1400 meter. De weg naar beneden gaat over de alm en is soms zeer smal en modderig. Vanaf de Alpenrose gaat een steil pad door het bos naar Mayrhofen. Een flinke afdaling waarbij de dag erna een rustdag wel op zijn plaats is.

Rastkogelhütte (2117 m)

We gaan vanaf Zell met de trein naar Fügen, dan met de bus naar Hoch Fügen. We starten de wandeling op 1485 meter hoogte. We lopen over een landbouwweg door de Finsinggrund richting de Pfundsalm. Vanaf de Pfundsalm hebben we terugkijkend uitzicht op Hoch Fügen.

Boven de Pfundsalm komen we op de Sidanjoch ( 2127 m). Tussen de wolken door hebben we aan de ene kant uitzicht op de Finsinggrund en aan de andere kant de Sidanalm met helemaal onderaan het Zillertal. Het is helaas te fris om buiten te zitten bij de Rastkogelhütte.

Na een pauze gaan we door een soort heideveld maar dan van Alpenrozen richting Melchboden. Van hieruit vertrekken veel parachutespringers. Melchboden ligt aan de Zillertaler Höhenstrasse.

Het is nog vroeg en we lopen na een pauze door bosgebied naar beneden tot aan een plaats waar zich een 3-tal hotels bevinden. Hier is ook een bushalte en we nemen de bus naar Ramsau-Hippach waar we weer met de trein teruggaan naar Zell.

Sonnenalm – Brandberg (wandelweg 50)

Een mooie wandeling, ook als het weer eens niet helemaal optimaal is, rondwandeling 50. Met de 1-stoeltje lift ( Ramsberglift) vanaf Ramsau naar gasthof Sonnealm (1380 m). Vanaf hier naar de Kothahorn hütte (1630 m).

Dan gaat het over een smal pad richting de Karlalm hütte ( 1750 m).  Bij beide hutten mooie uitzichten over het Zillertal.

Vanaf de Karlalm al snel door een bos richting Brandberg. Het is een lange steile weg naar beneden door het bos. Uit het bos ziet men rechts het Steinerkogelhaus wat op 1269 m boven Mayrhofen uitziet. Links kijkt men in de Zillergrund met op 1082 m hoogte het bergdorpje Brandberg. Vanaf gasthof tanner rijdt een bus naar Mayrhofen.